lördag 12 januari 2013

Träningslördag

Vi var ett litet men glatt gäng som samlades i skogen för att träna.
Spår och uppletande ruta var det som stod på programmet.

För Smulans del blev det minirutor med en annan spårläggare, själv la jag ett spår till Carina som Roger nog sent kommer att glömma, hoppas hans kängor torkat!

Bokskog med med minus 2 grader och lite smått med pulversnö och småfuktigt liten sidovind.
Liggtid 3timmar, föremål i rutan små tygbitar.
Tre rutor hade jag beställt och i mina lilla värld trodde jag att jag skulle få tre stycken likadana men så var inte fallet.

Kör med spontant påsläpp vilket innebär att vi går på spåret i 90gradersvinkel. Inga problem hon svänger in jättebra vid spårkärnan. Använder redan nu spårsele och spårlina men ger henne inte så lång lina 2-5m. (vill att hon skall vänja sig)

Första rutan 
Gick som tåget, jobbar på med en motivation som förvånar, väldigt målmedveten. Lite tagen husse efter denna ruta.

Andra rutan
Likadant här, motivation och noggrannhet inte ett snack om vad vi gjorde här. Utbrister när vi tagit rutan, lite lätt upprymd av glädje. -Det är inte klokt är ju som att jobba med Hobbe!!!! ett stort leende på läpparna nu!!!

Tredje rutan
Så var det ju det här med tre likadana... Men lever man ihop med Annette så vet man inte alltid vad som händer.

Ruta med utgående spår , jag inte helt nöjd. Men kör i vind vet inte hunden om att den misslyckas så spelar det ju ingen roll, eller?

Smulan far iväg precis som vid dom tidigare rutorna MEN går inte in i rutan utan går vänster och tar ytterskurvan på rutan, följer den från vänster till höger och tar där det utgående spåret som om hon aldrig gjort något annat?! vid föremålet stannar hon upp och letar intensivt innan hon hittar det.


Avslutade med att köra en signalövning med samma upplägg som vi gjorde på fredagen, gick dock inte lika bra här i okänd skog. Hon tog ljudet direkt men började vakta och skälla lite smått , vi löste det hela så det blev bra till sist.

Hur skall vi nu göra framöver?

Signalövningar blir hemma i tryggaskogen.
Spårträningen fortsätter med att vi ska nog byta föremål trä eller plast. fortsätter med rutorna och vem vet blir kanske något utgåendespår. Men jag tror på att skynda långsamt, så vi lägger en bra grund.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar