fredag 11 januari 2013

Tidig hemgång!

Fredag och möjlighet att gå hem tidigare!

Väl hemma så är familjen samlad och solen skiner, vad göra bara att gilla läget och hoppa i träningskläderna och ut i skogen.
Patrullering grundövning eller en sk. signal övning blev det.

Jag satte mig på huk med Smulan sittande på vänster sida jag klickar med karbinen på kopplet och sa kommandot "pass på".

Till vänster om mig på ängen så fanns där ett buskage som vi gömt figgen bakom (avstånd 10-15m). Bakom ryggen på mig så stod Annette och startade figgen strax efter jag sagt kommandot. Figgen gick rundor lite försiktigt alltså inte så mycket ljud. Smulan reagerade direkt vände fokus 90 grader mot figgen och när jag stöttade henne med rösten så reste hon sig upp och ville ut till figgen släppte kopplet så att hon fick springa ut. Jag och Smulan gick en runda  "bakåt" för att komma fram till samma plats igen för att göra precis samma övning, här ville vi använda förväntan och minnesbilder av både plats och situation. Det hela gick över förväntat och ett liten känsla av bubblande glädje började vid denna stund sprida sig i husses mage.

Vi flyttar oss på ängen till ett annat buskage denna gång figge till höger. Samma upplägg i övrigt.
Smulan har nu en bild av vad som skall hända. Kommandot kommer och man ser att den lillehunden spänner upp sig lite i förväntan och där kom ljudet och en sidoförflyttning av hunden ut mot figgen. Denna övning kör vi två gånger. Jag får lägga band på mig för att vi inte skall prova att köra en kortare patrullsträcka, det kommer tid till det senare hon är ju trots allt valp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar